Vicii

Am constatat în ultima vreme că mare parte, dacă nu toate cunoștințele mele sunt fumătoare. Și tata a fost fumător și de mică m-am obișnuit, ca la mese să se fumeze în timp ce se discută. Probabil de aceea până în prezent nu am avut o problemă cu fumul de țigară, indiferent pe unde am fost. Chiar și prietenul meu este fumător. Eu însă nu fumez, n-am fumat niciodată și nici nu aș vrea să o fac vreodată. E poate singurul viciu care nu m-ar tenta  să-l încerc cu voia mea, alături de droguri. Am eu alte dependențe, care nu sunt toxice și sunt reversibile, n-am mai avut nevoie de altele, care pe lângă viciu, mai sunt și costisitoare. În general e un comportament care mi-e aproape indiferent. De ce aproape? Poate vă spun pe parcurs.

Având în vedere că o bună bucată dintre prietenele mele sunt fumătoare, am ocazia să văd în fiecare zi ritualurile lor de fumat. Le văd bătând din picior înainte cu câteva minute de pauză, nerăbdătoare să iasă o dată să-și ia nicotina, le văd dimineața când intru în facultate, le-am auzit că au tabieturi de așteptare a taxiului, o țigară scurtă, înainte să plece de-acasă. Oricine are tabieturi. La fete însă am ajuns să știu, din ochi, care-s fumătoare sau nu  E inconfundabil, e ca și cum ar avea o ștampila pe față care lasă să se înțeleagă că merg să bage o pipă între cursuri, oricât de aranjate ar fi.

Uneori, ele ies din sala, pe botine(că e toamnă), cu sacourile, si camasile asortate și cu părul prins într-o coadă de cal, cu telefoanele în mână (nelipsite). Arată perfect, nu le-ai găsi o scamă pe ele, nici de-ai căuta-o. Naivul ar spune că merg să-și verifice codița de tuș de pe la ochi,  să-și împrospăteze machiajul, sau să facă ce face omul la baie, dar nu. Se îngrămădesc câte patru cinci în baie, cu geamul deschis (dacă nu-i foarte frig) și își scot pachetele de Glamour, Virginia’s. Altele mai curajoase, bagă Kent și Dunhill. Cine-i high class, scoate din gentuța de mall pachetul de Sobranie.  Nu vă imaginați să fumeze încet și sexy. Nu. Foarte puține fete știu fuma elegant. Exact așa cum un bulimic s-ar îndopa cu mâncare, așa se îndoapă și ele cu țigările. Sunt ca niște mâncătoare compulsive de nicotină și gudron.

Și atunci se transformă.

 Nu mai sunt prințesele de pe holuri (dacă au fost vreodată și nu cumva n-au făcut parte din partea rock, punk etc. a grupei), alea care petrec o grămadă de timp să-și întindă părul și să se machieze, că se urâțesc. Înfățișările lor devin vulgare, creionul de sub ochi e întins, fețele le sunt, prin excelență pământii. Înconjurate de fumul acela,  nu mai contează dacă ai haine de mall sau din ultima bodegă, că tot aia-i. Scuipă fumul de parcă ar scuipa înjurături, și ca nefumător, de nu-ți scuipă câteodată un dispreț! Ca și cum tu ești un extraterestru, n-ai ce căuta în casta lor. Își dau o importanță extraordinară, ele sunt boemele, sunt urmașele lui Joyce si ale lui Hemingway, sunt pretențioase literar, o ard numai pe filosofii ăia grei, ai căror teorii le află când dau search pe google să pună acolo în lucrare, la examen. Nimic nu le ajunge nas, nici măcar facultatea, pentru că restrânge individul, le îngrădește geniul încercând să le bage niște noțiuni în cap. E prea greu, să mă revolt luând note slabe, că oricum tot aia. I might as well smoke for it, să mi se vadă cum mi se rupe de lume.  E ca și cum doar pentru că nu fumezi, nu mai ai subiecte de conversație în comun cu ele, pentru că nu le descifrezi codul ritualic pe care-l au ele între ele, nu îi înțelegi semificația. Gen, știți care-i ritualul dimineața? O fumătoare nu poate socializa cu alte persoane până nu bagă o pipă să-i atenueze revolta pe întreaga planetă și eternul lor miserupism după care își conduc existența. Ca rața prin apă.  Sau nu, poate să fie a PMS-ed bitch anyways, chiar și când nu-i înainte de ciclu, căci deh, nicotina nu poate fi soluția chiar a tuturor problemelor.

Oare cum le suportă pământul?!

Vai, dar tu n-ai încercat niciodată să fumezi? Nu. Și nu vrei să încerci ? Nu. Dar de ce, nu te deranjează că toată lumea fumează în jurul tău și tu nu fumezi? Ăăă…nu? Am auzit mai demult pe un coleg care s-a apucat de fumat social după ce toată lumea fuma la chefuri și el stătea acolo cu mâna-n fund. Cât să și fii de slab, să crezi că you fit in doar pentru că ai țigara-n gură, care-ți dă parcă un sens social al vieții net lărgit față de cum era atunci când stăteai cu mâna în fund, îți admirai paharul cu bere sau chiar pe prietenii cu care erai la masă. E greu să nu-ți dau seama cum prietenașii te pot băga în niște vicii din care cu greu mai ieși, pe fondul lui lasă că nu pățești nimic sau oricum sunt și alte chestii care te omoară și ăsta nu e cel mai rău.

Oare ne mai uităm când ieșim în oraș la oamenii cu care vorbim?

E ciudat cum și la mese (formale sau informale), văd tipe de genul ăsta, picior peste picior la masă, dând țigară după țigară lângă un partener care n-are altceva mai bun de făcut decât să joace ceva pe telefon. Așa de triste, de plictisite, de stoarse de vlagă. Cică asta e epoca exuberanței, în care trebuie să fii energic, implicat, plin de elan în toate. Am văzut un cuplu în care cei doi stăteau unul lângă altul, unul cu un telefon mai ultimul răcnet ca celălalt, cu țigara-n mână și jucând Candy Crush. La o aniversare restrânsă, la care se discuta, ei nu-și spuneau nici un cuvânt, nici nu se adresau audienței. Atunci de ce ai mai ieșit în oraș, sau cu prietenii dacă tu nu vorbești cu prietenii? Iarăși, de data asta în oraș, am ieșit cu niște prieteni, cu toții fumători. Înainte să-mi spuneți că fumătorul pasiv înghite mai mult fum decât fumătorul activ, ceea ce știu deja, să vă spun că în seara respectivă, numai o prietenă de-a mea a băgat lejer trei sferturi de pachet de țigări? Chiar așa. Una după alta, ca și cum era un concurs. Și când se lăsa liniștea la masă, mai băga un fum, două trei. Și eu stăteam acolo, între ei și îi observam, gândindu-mă că deși sunt unii lângă alții, așa ziși prieteni, sunt atât de puține lucrurile pe care le au în comun. De multe ori nici nu se cunosc prea bine, dar ies la vedere, să vadă lumea că au ieșit, într-un loc în care umblă lumea care contează, nu așa oricum. Cu tricoul gărduț pe tine, peptu’ de Hercule anorexic epilat la vedere,  cu eșarfa și cu freaza de hipsteraș, că poate se fac poze și trebuie să fii cu ștaif. Îmbrăcată ca pe club , deși mergi numai la un suc, la 10 minute de casă, cu amicii. Dar să vă spun cum s-a terminat adunarea respectivă? Cu mersul la alimentară, că au rămas fără tutun and the night is still young. Și eu sunt tineri, dacă au 20…

Și uite așa, dintr-o grupare plină de elan, încep să cred că mare parte din tagma celor de vârsta mea au devenit niște trântori îmbibați în vicii finanțate pe banii părinților, care nu știu de ce mai sunt și ei pe lumea asta, dar care keep stalling.  Care se revoltă, sau mai degrabă se luptă cu niște mori de vânt. Excentrici mai sunt puțini cu adevărat, să-și vadă de treabă și să-i doară la patină de alții, prea puțini sunt cei care cu adevărat se revoltă împotriva condiției lor. Prea mulți se complac la grămadă, dovadă faptul că absența unui viciu te poate face (aparent) un alienat de grupul tău, un ciudat. Trebuie să-l ai, să arăți că ești și tu în același căcat, că you belong somewhere.  Dacă face el, hai să fac și eu, doar ce-are?! Dacă nu avem ce vorbi cu cei de lângă noi, am putea foarte bine să mai băgăm un fum. Poate o să umple el vidul din noi. Poate.

E un grup în care n-aș vrea să fiu. Voi?

7 gânduri despre “Vicii

  1. Eu una le-am lasat de destul timp. Cum bine ai dreptate e un obicei urat mai ales la o fata delicata. Dar pentru majoritatea e capriciu. Deci… slabe sanse sa vezi un secol cu domnisoare mai emancipate care sa inteleaga termenul feminitatii altfel. Si da si la mine a fost un banal capriciu, o curiozitate care am ajuns la concluzia ca face rau si e total nefeminin.

    • Capriciu categoric! Nu am auzit pe vreuna sa se apuce de fumat c-a vrut ea. Se apuca multe pentru ca colegele le fumeaza in pauze si nu vor sa se simta aiurea stand cu mana-n fund langa o gasca in care toti sunt cu tigarile-n mana. Ce e trist apropo de feminitatea asta e ca toate cred ca sunt niste printese. Pacat ca nu se vad cum arata cu tigara-n mana. Pacat ca mai dau bani pe parfumuri scumpe. Foarte buna decizia! Cu banii de pe tigari faci alte chestii si plamanii iti sunt profund recunoscatori ! 😀

  2. Ai o gandire sanatoasa.

    Parte din vina cred ca o poarta si parintii. Parintii care au avut grija sa le spuna viselor si dorintelor copiilor: nu. Acolo nu e voie, aia nu e buna, acolo nu. Si copiii s-au transformat in niste adolescenti care nu mai stiu sa viseze si unde fumatul a devenit o supapa pentru frustrarile adunate.

  3. Ai pus punctul pe i. Întotdeauna mi s-a părut că fetele astea super-dichisite se transformă atunci când fumează… dar nu am știu să explic exact cum. Uite că ai făcut-o tu 🙂

    Pe mine nu mă mai deranjează fumul de țigară… tata fuma când eram mică, acum fumează viitorul soț și cam toate cunoștințele mele de sex masculin.

    Mă tot gândeam cum în trecut mai auzeam întrebarea ”Te deranjează dacă fumez?”, iar acum… mda :))

    • Ma bucur ca ti-a placut expunerea mea. Si eu am meditat indelung pana am apasat pe publish.
      Apropo de intrebarea ta, cand fumeaza patru oameni pe tine, desi incearca sa nu te afume, ce-ai putea zice altceva decat mda ironic?! :))

  4. La voi în facultate nu se fumează pe holuri? La noi se fuma în prostie. Cot la cot cu profesorii. Erau puse coșuri e gunoi cu scrumiere la fiecare capăt de hol. Cine trecea pe acolo se afuma mai ceva ca o bucată de pastramă lăsată la afumat.

    • Asa ma afum eu cand merg la baie :)) Ca costita ma fac :))
      Nu, la noi pe hol obisnuia sa fumeze doar profesorul de fonetica. Acum fumeaza o profesoara de limba engleza uneori cu studentii, dar tot in baie. Pe holuri nu ai unde, cosurile de gunoi sunt puse pe capat de hol si nimeni nu indrazneste. Sper nici sa nu indrazneasca vreodata :))

Lasă un răspuns

